Kredyt dla firm a koszty. Wiesz już, jak rozliczyć miesięczną ratę kredytową?

Podpisałeś właśnie umowę kredytową na zakup sprzętu drukującego do biura, komputer albo samochód? Część płatności ratalnej do jakiej zobowiązał cię bank możesz odpisać od podatku. Część – nie całość.

Odliczenie podatku od kredytu dla firmy

Kredyt nie jest najrozsądniejszym rozwiązaniem, jeśli zwrócić uwagę na optymalizację podatkową. Znacznie korzystniejszy jest leasing operacyjny, ale o nim wspomnimy w dalszej części tej publikacji.

Każdy kredyt, który zaciągnąłeś na swoją działalność gospodarczą możesz wpisać w koszty uzyskania przychodu, jednak tylko w pewnym zakresie.

Odpiszesz tylko część odsetkową i koszty dodatkowe

Zgodnie z obowiązującym prawem podatkowym, przedsiębiorcy mogą wpisać w koszty uzyskania przychodu tylko część odsetkową kredytu oraz tzw. koszty pozostałe, np. pod postacią:

  1. Kosztów prowizji.
  2. Zakupu polisy ubezpieczeniowej.

To oznacza, że właścicielowi firmy nie przysługuje możliwość wpisania w koszty części kapitałowej.

Co więcej – powinieneś wiedzieć, że urzędy skarbowe pozwalają na odliczenie tylko tych kredytów, z których sfinansujesz np. zakup sprzętu elektronicznego, auta itd. Nie wliczają się w to tzw. koszty reprezentacyjne, co dotyczy m.in. zakupu żywności, a także napojów – ze szczególnym uwzględnieniem tych alkoholowych.

Warto wiedzieć: jeśli korzystasz z kredytu obrotowego, a nie celowego (o czym wspomnieliśmy powyżej), powinieneś zachować całą dokumentację, a w tym faktury VAT, które przedstawisz urzędnikom w razie kontroli. Kredyty obrotowe są bowiem udzielane na okres nawet kilku lat, a US musi mieć pewność, że cała kwota, którą pobrałeś została wykorzystana wyłącznie do celów firmowych.

Inne rozliczenie w przypadku umowy leasingowej

Jeśli chodzi o rozliczenie podatku przy leasingu operacyjnym, to odliczeniu podlega cała kwota jaka trafia na miesięczną fakturę jaką wystawia ci leasingodawca. To dlatego, że leasing jest interpretowany przez prawo podatkowe jako usługa (pewna forma dzierżawy), a sam sfinansowany z niego przedmiot nie jest włączany do majątku twojej firmy.

Przy kredycie dla firmy kosztem jest tylko część odsetkowa + ewentualne koszty dodatkowe, przy leasingu finansowym kosztem jest część kapitałowa + część odsetkowa ++ ewentualne koszty dodatkowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *